PENGERTIAN TARANNUM
Tarannum adalah suatu ilmu atau
kaedah suara yang dipelbagaikan mengikut proses nada, rentak dan irama
tertentu.
Nada : tingkatan atau tekanan
bunyi suara.
Rentak : pergerakan yang
menghidupkan bunyi suara.
Irama : alunan atau bentuk bunyi
SEJARAH TARANNUM
Sebagaimana
yang diketahui, Tarannum Al-Quran merupakan satu kaedah yang menggunakan
kelunakan suara dalam membacakan ayat-ayat suci Al-Quran al-karim. Suara adalah suatu getaran bunyi yang
diproses oleh udara dari paru-paru melalui selaput suara kerongga-romgga mulut
atau hidung yang akan ditentukan bunyinya oleh alat pertuturan yang lain mengikut kehendak yang tertentu.
Mengikut
sejarahnya , Tarannum atau muzik adalah merupakan sebahagian daripada budaya
sesebuah masyarakat setempat . Ia juga diilhamkan
melalui beberapa unsur seperti rajah di bawah.
Rasulullah s.a.w menerima Al-Quran
pada tahun 610 Masihi. Baginda
memerintahkan umatnya membaca Al-Quran dengan suara elok serta diperindahkan lagi ( tazyin / tarannum
). Kemudian terdapat beberapa orang sahabat yang mashur sebagai qari – qari
yang baik antaranya Abdullah bin Mas’ud RA, Abu Musa Asy’ari RA dan ramai
lagi. Kemudian pada zaman tabiin muncul
pula qari-qari seperti Alqamah bin Qis di Kufah ( 62 Hijrah ). Abdullah bin Saib di Mekah ( 70 Hijrah ) dan
lain – lain.
Oleh kerana tarannum adalah sesuatu yang
bersifat seni pendengaran, maka Jumhur qurra bersepakat bahawa tidak diketahui
secara sanadnya bagaimanakah bacaan berlagu Rasulullah s.a.w itu.
Ketika zaman keagungan Islam dahulu,
cabang-cabang ilmu Islam begitu pesat berkembang serta mempunyai berbagai
aliran . Seiring dengan itu, ilmu
tarannum juga membangun serta mempunyai berbagai aliran yang popular antaranya :
1.
Misri (
Mesir )
2.
Hijazi (
Mekah dan Madinah )
3.
Iraqi
4.
Kurdi (
sempadan Iraq dan Turki )
5.
‘Ajami (
Iran ) dan lain-lain.
Kini aliran yang paling popular dan diterima
diseluruh dunia ialah aliran Misri.
Qari-qari Mesir yang muktabar telah mengambil dan mengubah suai tarannum
atau lebih mereka sebutkan sebagai ilmu maqamal itu dari aliran-aliran di atas
mengikut budaya mereka serta mengarabkannya untuk bacaan Al-Quran.
PERBANDINGAN ANTARA ALIRAN HIJAZI DAN ALIRAN
MISRI
ALIRAN HIJAZI
|
ALIRAN MISRI
|
·
Padang
pasir
·
Bukit
bukau
·
Suhu
tinggi
Lalu : irama dan rentaknya lincah dan nada suaranya tinggi
kehangatan.
|
·
Lembah
Nil
·
Subur
menghijau
·
Suhu
sederhana
Lalu : irama dan rentaknya lembut dan suaranya sederhana kemanisan
|
Jadual
: Perbandingan Aliran Hijazi dan Misri
HUKUM UMUM BERTARANNUM
Berdasarkan kaedah
fiqhiyyah serta pandangan alim – ulama , dapat kita fahami bahawa hukum
bertarannum adalah seperti berikut :
1.
Fardhu (
kifayah ) – jika hanya dengan berlagu sahajalah masyarakat ingin mendekati
Al-Quran.
2.
Sunat –
jika dengan berlagu boleh membantu kesempurnaan hati.
3.
Harus –
untuk mengambil keseronokan mendengar alunan Al Quran yang indah.
4.
Makruh –
jika dengan berlagu tiada langsung kebaikan keagamaan diperolehi.
5.
Haram –
jika merosakkan hukum-hukum tajwid, meniru lagu-lagu keagamaan lain, meniru-niru
penyanyi-penyanyi yang hanya melekakan
dan lain-lain.
Kata Ibnu Kathir :” Bahawasanya berlagu yang dikehendaki
mengikut hukum syarak
hanyalah mengelokkan suara
yang menimbulkan rasa penghayatan ( tadabbur ), kefahaman, kekhusyukan,
kerendahan hati serta membawa kearah ketaatan kepada Allah s.w.t.
FALSAFAH TARANNUM
Definisi falsafah
menurut Ahmad Sunawari Long dalam bukunya Sejarah Falsafah adalah merupakan
gabungan dua perkataan Greek, iaitu
philein dan sophos yang bermaksud “menyintai dan hikmah”. Menurut Plato, falsafah adalah kajian
terhadap sesuatu yang benar, baik dan cantik.
Manakala Al-Kindi, seorang ahli falsafah Islam mendefinisikan falsafah
sebagai suatu ilmu mengenai hakikat sesuatu ( Tuhan ) yang berada dalam
kemampuan manusia untuk mencapainya.
Jelasnya,
falsafah merupakan batu asas dalam mengerakkan hala tuju sesuatu bidang. Dalam bidang tarannum Al-Quran, falsafahnya adalah
berkisar dalam lingkungan melagukan bacaan Al-Quran iaitu satu usaha kea rah
memperkasakan amalan membaca Al-quran dengan menjaga mutu dan kualiti yang
bertepatan syara’bagi menghubungkan rasa hati pembaca dan pendengar kepada
keagungan Allah Tuhan Pencipta. Oleh
itu, bertarannum tanpa memahami falsafahnya merupakan amalan yang sia-sia dan suatu penyelewengan terhadap nilai ilmu
itu sendiri.
Tarannum dan ilmu al-aswat (ilmu suara) adalah
pasangan kembar yang tidak dapat dipisahkan kerana tarannum (lagu) itu berdiri
diatas suara yang diperindahkan. Suara yang sebaliknya pula bakal mencacatkan
tarannum.
Bertitik tolak dari kefahaman hadis inilah, Kerajaan Malaysia melalui
agensinya Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telah mengadakan
Kursus-Kursus Tahsin Al-Quran.
Seorang pakar Tarannum tanah air, Al-Fadhil Tuan Haji Nik Jaafar Nik
Ismail menjelaskan: untuk menguasai ilmu tarannum, menguasi ilmu-ilmu berikut
secara bersepadu;
a). Ilmu al-aswat – sebagai induk.
b). Ilmu tajwid.
c). Ilmu tarannum.
d). Ilmu tartil (lahjah arabiah) – kurikulum bersepadu.